banner

"מִשֶּׁנִּכְנַס אָב מְמַעֲטִים בְּשִׂמְחָה".

פורסם 12.07.2018


ביום שישי מציניים במסורת את ראש אב כנאמר במקורותינו: "מִשֶּׁנִּכְנַס אָב מְמַעֲטִים בְּשִׂמְחָה". חז"ל הסבירו את משמעות המילה "מְמַעֲטִים" שיש להפחית בשמחה אך עדיין לשמוח, כי האדם צריך לעבוד את הקדוש-ברוך-הוא בְּשִׂמְחָה. הימים מראש חודש אב ועד ליום הצום נקראים "תִּשְׁעַת הַיָּמִים", הימים בשבוע שבו חל הצום ויום הצום עצמו ט' באב נקראים במסורת "השבוע שחל בו".

השמחה היהודית אֵינָהּ שְׁלֵמָה מאז חורבן בית המקדש, וגם באירועי השמחה האישיים עלינו לזכור את החורבן, כנאמר: "מִשֶּׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ תִּקְּנוּ חֲכָמֵינוּ זִיכְרוֹנָם לִבְרָכָה שֶׁבְּכָל שִׂמְחָה יְהֵא בָּהּ זֵכֶר לַחֻורְבָּן כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלַיִם,  אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלַיִם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי".

מעניין לציין כי רבים מקפידים על מנהגי "תשעת הימים" בלי כל קשר להשקפת עולמם. לפניכם מספר דוגמאות, בניית בית או הרחבת דירה קיימת לצורך מגורים מוּתֶּרֶת אך בנייה והרחבה לצורך עיצוב חדש אֲסוּרָה. דוחים את סיוד הדירה לעשירי באב. צביעת בתי כנסת ומוסדות ציבור מוּתֶּרֶת כי היא נעשית לצורך הרבים. בניית מעקה והתקנת סורגים מותרים כי הם צורך בטיחותי.

בהקשר זה אציין כי שומרי מצוות נוהגים להשאיר על קיר ביתם שטח קטן לא מסויד, כנאמר: "וְלֹא יְסַיֵּיד אֶת כָּל בֵּיתוֹ בְּסִיד, אֶלָּא טָח בֵּיתוֹ בְּטִיט וְסָד בְּסִיד, וּמַנִּיחַ בּוֹ אַמָּה עַל אַמָּה כְּנֶגֶד הַפֶּתַח בְּלֹא סִיד, כְּדֵי לִזְכֹּר את הַחֻורְבָּן".

על פי המסורת כדאי ליהודי להימנע מדיון משפטי עם גּוֹי מראש חודש אב עד לעשירי באב, כנאמר בתרגום חופשי: "יְהוּדִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ מִשְׁפָּט עִם אֵינוֹ יְהוּדִי, ידחה את הדיון המשפטי משום הַמַּזָּל הָרַע. ואִם אֶפְשָׁר יִדְחֶה כָּל חֹדֶשׁ אב, וּלְכָל הַפָּחוֹת עַד לְאַחַר תִּשְׁעָה בְּאָב". אם שאלתם מתי הזמן המתאים ביותר לקיים את המשפט? מומלץ בְּחֹדֶשׁ אֲדָר כי אז מזלם של ישראל גבוה מאוד. בקרב הציבור הדתי דוחים ניתוחים שאינם מצילים חיים עד אחרי עשירי באב.

קניית בגדים חדשים, תפירה וסריגה אסורים גם אם השימוש בהם יידחה עד לאחר העשירי באב. תיקון בגדים שנקרעו וקניית בדים לתפירה אחרי תשעה באב מותרים. קניית נעליים חדשות אסורה אך ניתן לתקן נעל קרועה. קניית "נַעַלֵי גּוּמִי" לצורך הצום מותרת אך יש לנעול אותם מעט לפני תשעה באב.

בכל עדות ישראל לא אוכלים בשר במהלך תִשְׁעַת הַיָּמִים עד למחרת הצום בצהריים. איסור זה כולל אכילת בשר בקר ובשר עוף, אך מותר לאכול דגים.

נתי גרינולד, מרצה ומחבר סדרת הספרים "המדריך היהודי"