banner

תיקון טעות נפוצה

פורסם 25.09.2020


השבת שבין ראש השנה לבין יום הכיפורים נקראת "שַׁבָּת שׁוּבָה". שבת זאת חלה במהלך "עֲשֶׂרֶת יְמֵי הַתְּשׁוּבָה" וכשם שימים אלה מיוחדים משאר ימי השנה כך גם "שַׁבָּת שׁוּבָה" נתייחדה משאר שבתות השנה. רבים קוראים לשבת זו "שַׁבָּת תְּשׁוּבָה" מפני שהיא חלה בתוך "עֲשֶׂרֶת יְמֵי הַתְּשׁוּבָה", וטעות בידם. "שַׁבָּת שׁוּבָה" נקראת על שמה של המילה הראשונה בהפטרה שקוראים בה: "שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱלֹהֶיךָ". השבת נקראת כך מפני "הַשִׁיבָה" (החזרה) לקב"ה, ולא בגלל "הַתְּשׁוּבָה" למרות הקשר ההדוק ביניהם.

הַמִּילָּה הָרִאשׁוֹנָה: ימי שבת רבים במהלך השנה נקראים במסורת על שם המילה הראשונה בהפטרות הנקראות בהן. לדוגמא, השבת שאחרי תשעה באב נקראת "שַׁבָּת נַחֲמוּ" על שם ההפטרה מספר "יְשַׁעַיָהוּ", מ', הנפתחת במילים: "נַחֲמוּ, נַחֲמוּ עַמִּי, יֹאמַר אֱלֹהֵיכֶם".

שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל: הפטרת מיוחדת זו מספר "הוֹשֵׁעַ", י"ד, ב', עוסקת בחזרת עם ישראל לאמונתו בקדוש-ברוך-הוא : "שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱלֹהֶיךָ כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲוֹנְךָ עִמָּכֶם דְּבָרִים וְשׁוּבוּ אֶל ה'... מִי חָכָם וְיָבֵן אֵלֶּה, נָבוֹן וְיֵדָעֵם: כִּי יְשָׁרִים דַּרְכֵי ה', וְצַדִּיקִים יֵלְכוּ בָם וּפֹשְׁעִים יִכָּשְׁלוּ בָם".

צַעַד אַחַר צָעַד: כלל ידוע בהלכה קובע כי "אֵין מְחִילָּה לְלֹא תְּשׁוּבָה". כלומר, ראשית עלינו לתקן את השגיאות שעשינו בשנה החולפת, להתנקות מחטאי העבר ולהשתדל לא לחזור עליהם. בשלב השני נוכל להתחיל את השנה החדשה בתקווה, באמונה ובבטחון בקב"ה.

כּוֹחָהּ שֶׁל הַתְּשׁוּבָה: במסורת היהודית עולה לעתים שאלת מעניינת זו, האם בכוחה של "הַתְּשׁוּבָה" לבטל את חטאיו של האדם על מעשים שֶׁכְּבָר נַעֲשׂוּ, אך הותירו כבר את רישומם בעולם. לדוגמא, אדם שפגע בחברו באופן בלתי הפיך, מה תועיל בקשת הסליחה שלו מהאדם שנפגע ואפילו אם הוא יסלח לו? "רַעְיוֹן הַתְּשׁוּבָה" הוא אחד מערכי הליבה באמונה היהודית, עלינו לבצע את חלקנו ולבקש את סליחתו של כל אדם שנפגע על ידינו - מבלי להתערב בחישוביו הנסתרים של הקדוש- ברוך- הוא.

הַפִּיתּוּי וְהַתְּשׁוּבָה: רַבִּי בּוֹנִים מִפְּשֵׁסִיחַה מסביר שמעשה התשובה גדול יותר אפילו ממעשה החטא עצמו: "אַשְׁמָתוֹ הַגְּדוֹלָה שֶׁל הָאָדָם אֵינָהּ בֶּחָטָאִים שֶׁחָטָא שֶׁהָרֵי הַפִּתּוּיִם גְּדוֹלִים וְכּוֹחוֹ שֶׁל הָאָדָם דַּל. אֶלָּא אַשְׁמָתוֹ הִיא שֶׁבְּכָל עֵת בְּיָדוֹ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה וְהוּא אֵינוֹ שָׁב".

שבת שלום וגמר חתימה טובה לכל עם ישראל!

נתן גרינולד, מרצה, עורך ומחבר סדרת הספרים "המדריך היהודי"