הטיפ היהודי
"אַשְׁמָתוֹ הַגְּדוֹלָה שֶׁל הָאָדָם אֵינָהּ בֶּחָטָאִים שֶׁחָטָא שֶׁהָרֵי הַפִּיתּוּיִים גְּדוֹלִים וְכּוֹחוֹ שֶׁל הָאָדָם דַּל. אֶלָּא אַשְׁמָתוֹ הִיא שֶׁבְּכָל עֵת בְּיָדוֹ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה וְהוּא אֵינוֹ שָׁב". (רבי שמחה בּוּנים מפְּשיסחָה)
"תְּשׁוּבָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, כִּתְרִיס בִּפְנֵי הַפּוּרְעָנוּת". ("פִּרְקֵי אָבוֹת")
"שִׁיאָה שֶׁל וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ- הוּא בֵּין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ". (רַבִּי חַיִּים וִיטַאל)
"גַּם בִּזְמַן הַחוּרְבָּן מְקוֹם הַמִּקְדָּשׁ נִשְׁאַר בִּקְדוּשָׁתוֹ. כָּךְ כָּל יְהוּדִי, גַּם אִם מַצָבוֹ הָרוּחָנִי הוּא בִּבְחִינַת "חוּרְבָּן" הֲרֵי בְּמָּהוּתוֹ הוּא נִשְׁאַר בִּקְדוּשָׁתוֹ". (הָרַבִּי מִלוּבַּבִיץ')
בְּ"פִרְקֵי אָבוֹת", ה', מסביר הַתַּנָא יְהוּדָה בֵּן תֵּימָא מהם ימי ההולדת הנחשבים כציוני דרך חשובים ומשמעותיים בחייו של האדם:
"בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים- לַמִּקְרָא, בֶּן עֶשֶׂר- לַמִּשְׁנָה, בֶּן שְׁלשׁ עֶשְׂרֵה- לַמִּצְוֹת, בֶּן חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה- לַתַּלְמוּד, בֶּן שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה- לַחֻפָּה, בּן עֶשְׂרִים- לִרְדּוֹף, בֶּן שְׁלשִׁים- לַכֹּחַ, בֶּן אַרְבָּעִים- לַבִּינָה, בֶּן חֲמִשִּׁים- לָעֵצָה, בֶּן שִׁשִּׁים- לַזִקְנָה, בֶּן שִׁבְעִים- לַשֵּׂיבָה, בֶּן שְׁמוֹנִים- לַגְּבוּרָה, בֶּן תִּשְׁעִים- לָשׁוּחַ, בֶּן מֵאָה- כְּאִלּוּ מֵת וְעָבַר וּבָטֵל מִן הָעוֹלָם".
מקורו של מטבע לשון זה הוא בספר (מגילת) "קֹהֶלֶת" פרי עטו של שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ אשר שנחשב במסורת היהודית לחכם באדם. בפרק ד', פסוקים ט' - י"ב, נאמר כך:
"טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן הָאֶחָד אֲשֶׁר יֵשׁ לָהֶם שָׂכָר טוֹב בַּעֲמָלָם. כִּי אִם יִפֹּלוּ, הָאֶחָד יָקִים אֶת חֲבֵרוֹ וְאִילוּ הָאֶחָד שֶׁיִּפּוֹל, וְאֵין שֵׁנִי לַהֲקִימוֹ. גַּם אִם יִשְׁכְּבוּ שְׁנַיִם וְחַם לָהֶם וּלְאֶחָד אֵיךְ יֵחָם. וְאִם יִתְקְפוֹ הָאֶחָד, שְּׁנַיִם יַעַמְדוּ נֶגְדּוֹ, וְהַחוּט הַמְשֻׁלָּשׁ לֹא בִמְהֵרָה יִנָּתֵק".
"כִּי אֶבֶן מִקִּיר תִּזְעַק, וְכָפִיס (לִבְנַת בְּנִיָּה) מֵעֵץ יַעֲנֶנָּה".
(חֲבַקּוּק ב')
"אָדָם וּמָמוֹנוֹ אֵינָם יְכוֹלִים לְהִשָּׁאֵר יַחְדָּו לָנֶצַח. אוֹ שֶׁהַמָּמוֹן נִלְקַח מֵהָאָדָם, אוֹ שֶׁהָאָדָם נִלְקַח מִמָּמוֹנוֹ".
(רַבִּי נַחְמָן מִבְּרֶסְלַב)
"שְׁנֵי מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת מְלַוִּין לוֹ לָאָדָם בְּעֶרֶב שַׁבָּת מִבֵּית הַכְּנֶסֶת לְבֵיתוֹ, אֶחָד טוֹב וְאֶחָד רַע. וּכְשֶׁבָּא לְבֵיתוֹ מָצָא נֵר דָּלוּק וְשֻׁלְחָן עָרוּךְ וּמִטָּתוֹ מֻצַּעַת, מַלְאָךְ טוֹב אוֹמֵר: יְהִי רָצוֹן שֶׁתְּהֵא לְשַׁבָּת אַחֶרֶת כָּךְ, וּמַלְאָךְ רַע עוֹנֶה אָמֵן בְּעַל כָּרְחוֹ. וְאִם לָאו מַלְאָךְ רַע אוֹמֵר: יְהִי רָצוֹן שֶׁתְּהֵא לְשַׁבָּת אַחֶרֶת כָּךְ, וּמַלְאָךְ טוֹב עוֹנֶה אָמֵן בְּעַל כָּרְחוֹ".
(מַסֶּכֶת "שַׁבָּת")
אַרְבַּע מִדּוֹת בָּאָדָם. הָאוֹמֵר שֶׁלִּי שֶׁלִּי וְשֶׁלְּךָ שֶׁלָּךְ - זוֹ מִדָּה בֵינוֹנִית. וְיֵשׁ אוֹמְרִים זוֹ מִדַּת סְדוֹם. שֶׁלִּי שֶׁלָּךְ וְשֶׁלְּךָ שֶׁלִּי - עַם הָאָרֶץ. שֶׁלִּי שֶׁלָּךְ וְשֶׁלְּךָ שֶׁלָּךְ - חָסִיד. שֶׁלִּי שֶׁלִּי וְשֶׁלְּךָ שֶׁלִּי -רָשָׁע".
("פִּרְקֵי אָבוֹת")
"בְּעִקְבוֹת (לִפְנֵי) הַמָּשִׁיחַ: הָעַזּוּת תִּרְבֶּה, וְהַיּוֹקֶר יַאֲמִיר, וְחָכְמַת סוֹפְרִים תִּסְרַח, וִירֵאֵי חֵטְא יִמְאֲסוּ, וְהָאֱמֶת תְּהֵא נֶעֱדֶרֶת. נְעָרִים פְּנֵי זְקֵנִים יַלְבִּינוּ, בֵּן מְנַוֵּל אָב, בַּת קָמָה בְּאִמָּהּ, כַּלָּה בַּחֲמוֹתָהּ, אוֹיְבֵי אִישׁ אַנְשֵׁי בֵּיתוֹ, פְּנֵי הַדּוֹר כִּפְנֵי הַכֶּלֶב, הַבֵּן אֵינוֹ מִתְבַּיֵּשׁ מֵאָבִיו, וְעַל מַה לָּנוּ לְהִשָּׁעֵן? עַל אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם".
(מַסֶּכֶת "סוֹטָה")
"עַם יִשְׂרָאֵל יִזְדַּקֵּק לִשְׁתֵּי גְּאוּלוֹת: הָאַחַת, לְהוֹצִיא אֶת יִשְׂרָאֵל מֵהַגָּלוּת. הַשְּׁנִיָּיה, לְהוֹצִיא אֶת הַגָּלוּת מִתּוֹךְ יִשְׂרָאֵל - וְהַשְּׁנִיָּיה קָשָׁה מֵהָרִאשׁוֹנָה".
(רַבִּי אַבְרָהָם מֵאִיר מִגּוּר)
"עֲשָׂרָה קַבִּין חָכְמָה יָרְדוּ לָעוֹלָם, תִּשְׁעָה נָטְלָה אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וְאֶחָד כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ. עֲשָׂרָה קַבִּין יֹפִי יָרְדוּ לָעוֹלָם, תִּשְׁעָה נָטְלָה יְרוּשָׁלַיִם וְאֶחָד כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ. עֲשָׂרָה קַבִּין עֲשִׁירוּת יָרְדוּ לָעוֹלָם, תִּשְׁעָה נָטְלָה רוֹמִי וְאֶחָד כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ. עֲשָׂרָה קַבִּין עֲנִיּוּת יָרְדוּ לָעוֹלָם, תִּשְׁעָה נָטְלָה בָּבֶל וְאֶחָד כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ".
(מַסֶּכֶת "קִדּוּשִׁין")
"לֹא כִּירוּשָׁלַיִם שֶׁל עוֹלָם הַזֶּה יְרוּשָׁלַיִם שֶׁל עוֹלָם הַבָּא. יְרוּשָׁלַיִם שֶׁל עוֹלָם הַזֶּה - כָּל הָרוֹצֶה לַעֲלוֹת, עוֹלֶה. שֶׁל עוֹלָם הַבָּא - אֵין עוֹלִין אֶלָּא הַמְזֻמָּנִין לָהּ".
(מַסֶּכֶת "בָּבָא בַּתְרָא")
"נָתְנוּ לוֹ לָאָדָם שְׁתֵּי עֵינַיִם שֶׁיִּרְאֶה. בְּעֵינוֹ הָאַחַת מַעֲלוֹת חֲבֵרוֹ, וּבְעֵינוֹ הַשְּׁנִיָּה מוּמֵּי עַצְמוֹ".
(רַבִּי מֵאִיר מִפְּרֶמִישְׁלָאן)
"כָּל הַמִּתְיַהֵר, אִם חָכָם הוּא - חָכְמָתוֹ מִסְתַּלֶּקֶת מִמֶּנּוּ. וְאִם נָבִיא הוּא - נְבוּאָתוֹ מִסְתַּלֶּקֶת מִמֶּנּוּ".
(מַסֶּכֶת "פְּסָחִים")
"הָרָצוֹן לִהְיוֹת טוֹב לַכֹּל, בְּלִי שׁוּם הַגְבָּלָה. לֹא בַּכַּמּוּת הַמוּטָּבִים, וְלֹא בְּאֵיכוּת הַטּוֹב – זֶהוּ הַגַּרְעִין הַפְּנִימִי שֶׁל מַהוּת נִשְׁמַת יִשְׂרָאֵל".
(הָרַב קוּק)
"אַל תִּפֹּל בְּרוּחֲךָ עֵקֶב הַמִּכְשׁוֹלִים הָרַבִּים בָּהֶם אַתָּה נִתְקַל בְּמַסָּעֲךָ הָרוּחָנִי. הֵם נִמְצָאִים שֵׁם בְּכַוָּנָה בִּכְדֵי לְחַזֵּק אֶת שְׁאִיפָתְּךָ לְהַגִּיעַ לְמַטָּרָה. כְּכָל שֶׁהַמַּטָּרָה נָעֲלָה יוֹתֵר, כֵּן עַל עָלֶיךָ לְהִתְעַלּוֹת יוֹתֵר לְהִתְעַלּוֹת- בִּכְדֵי לְהַשִּׂיגָהּ".
"נְהַג בִּזְהִירוּת, הַצְּמִיחָה הָרוּחָנִית חַיֶּבֶת לְהִתְקַדֵּם לְאַט וּבְבִטְחָה. לְעִתִּים קְרוֹבוֹת אָנוּ מְעוּנְיָנִים לְהִשְׁתַּפֵּר וּלְשַׁפֵּר אֶת יְחָסֵינוּ בִּמְהִירוּת רַבָּה מִידַּי, וְהַתּוֹצָאָה הִיא תִּסְכּוּל וּמְבוּכָה".
"בְּעֵת הַמַּסָּע לְהִתְקָרְבוּת אֶל הַבּוֹרֵא נִדְמֶה שֶׁהִתְמַסְּרוּת מְסוּיֶּמֶת הִיא הַאִידִיאָלִית, וּלְאַחֵר זְמַן נִדְמֶה שֶׁהִתְמַסְּרוּת אַחֶרֶת עֲדִיפָה. לָמָּה לְבַלְבֵּל אֶת עַצְמְךָ? כָּל מָה שֶׁתַּעֲשֶׂה הוּא טוֹב בִּתְנַאי שֶׁלֹּא תַּעֲשֶׂה כָּל רַע".
(רַבִּי נַחְמָן מִבְּרֶסְלַב)
"לֹא יִשְׂמַח אָדָם בֵּין הַבּוֹכִים וְלֹא יִבְכֶּה בֵּין הַשְּׂמֵחִים, וְלֹא יְהֵא עֵר בֵּין הַיְּשֵׁנִים וְלֹא יָשֵׁן בֵּין הָעֵרִים, וְלֹא עוֹמֵד בֵּין הַיּוֹשְׁבִים וְלֹא יוֹשֵׁב בֵּין הָעוֹמְדִים".
("דֶּרֶךְ אֶרֶץ רַבָּא")
"הַדִּין הוּא: אַל תּוֹנוּ אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ. וְלִפְנִים מִשּׁוּרַת הַדִּין: שֶׁלֹּא לְהוֹנוֹת (לְרַמּוֹת) אִישׁ אֶת עַצְמוֹ".
(רַבִּי מְנַחֵם מֶנְדֶּל מִוּוֹרְקִי)
"הַסְּבוּרִים כִּי הַחַיִּים צְרִיכִים לִהְיוֹת מַסָּע עִינוּגִים, שׁוֹכְחִים כִּי אֶת קוֹלָם הָרִאשׁוֹן נָתְנוּ בְּבֶכִי".
(פתגם יהודי עממי)
"אֵיזֶהוּ מַטְבֵּעַ שֶׁל יְרוּשָׁלַיִם? דָּוִד וּשְׁלֹמֹה מִצַּד אֶחָד, וִירוּשָׁלַיִם עִיר הַקֹּדֶשׁ מִצַּד אַחֵר. וְאֵיזֶהוּ מַטְבֵּעַ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ? זָקֵן וּזְקֵנָה מִצַּד אֶחָד, וּבָחוּר וּבְתוּלָה מִצַּד אַחֵר".
(מַסֶּכֶת "בַּבָּא קַמָּא")
"מַדּוּעַ אֵין לוֹ לָאָדָם מָה שֶׁהוּא רוֹצֶה? מִשּׁוּם שֶׁאֵינוֹ רוֹצֶה אֶת מָה שֶׁיֵּשׁ לוֹ. אִלּוּ רָצָה מָה שֶׁיֵּשׁ לוֹ, הָיָה לוֹ מָה שֶׁהוּא רוֹצֶה".
(רַבִּי דָּוִד מִנוֹבְרדוֹק)
"שְׁלֹשָׁה, קוֹלָן הוֹלֵךְ מִסּוֹף הָעוֹלָם וְעַד סוֹפוֹ, וְאֵלּוּ הֵן: קוֹל גַּלְגַּל חַמָּה, וְקוֹל הֲמוֹנָהּ שֶׁל רוֹמִי, וְקוֹל נְשָׁמָה בְּשָׁעָה שֶׁיּוֹצְאָה מִן הַגּוּף. וְיֵשׁ אוֹמְרִים: אַף לֵדָה". (מַסֶּכֶת "יוֹמָא")
"אֵינֶנִּי מְנַסֶּה לְדַמְיֵין אֱלוֹהִים אִישִׁי - דַּי לִי לַעֲמוֹד אָחוּז יִרְאָה מוּל מִבְנֶה הָעוֹלָם כְּכָל שֶׁהוּא מַתִּיר לַחוּשִׁים הֲלֹא מַסְפִּיקִים שֶׁלָּנוּ לְהַעֲרִיךְ אוֹתוֹ". (אלברט איינשטיין)
"אָמַר רַבִּי יִצְחָק: לְעוֹלָם יְהֵא כַּסְפּוֹ שֶׁל אָדָם מָצוּי בְּיָדוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְצַרְתָּ הַכֶּסֶף בְּיָדְךָ". וְאָמַר רַבִּי יִצְחָק: לְעוֹלָם יְשַׁלֵּשׁ אָדָם מָעוֹתָיו, שְׁלִישׁ בַּקַּרְקַע וּשְׁלִישׁ בִּפְרַקְמַטְיָא וּשְׁלִישׁ תַּחַת יָדוֹ. וְאָמַר רַבִּי יִצְחָק: אֵין הַבְּרָכָה מְצוּיָה אֶלָּא בְּדָבָר הַסָּמוּי מִן הָעַיִן, שֶׁנֶּאֱמַר: "יְצַו ה' אִתְּךְ אֶת הַבְּרָכָה בַּאֲסָמֶיךָ".
(מַסֶּכֶת "בָּבָא מְצִיעָא")
"אֵין מַעֲמִידִים פַּרְנָס עַל הַצִּבּוּר אֶלָּא אִם כֵּן קוּפָּה שֶׁל שְׁרָצִים תְּלוּיָה לוֹ מֵאֲחוֹרָיו, שֶׁאִם תָּזוּחַ דַּעְתּוֹ עָלָיו אוֹמְרִין לוֹ: חֲזור לַאֲחוֹרֶיךָ".
(מַסֶּכֶת "יוֹמָא")
"כְּשֶׁיֵּשׁ לִיהוּדִי מַזָּל, הוֹלֶכֶת הָעֵז שֶׁלּוֹ לַשָּׂדֶה וְאִשְׁתּוֹ לַמִּקְוֶוה. כְּשֶׁאֵין לוֹ מַזָּל, הוֹלֶכֶת אִשְׁתּוֹ לַשָּׂדֶה וְהֵעֵז שֶׁלּוֹ לַמִּקְוֶוה".
(פִּתְגָּם עֲמָמִי מִיִּידִישׁ)